Tajomstvo efektívneho tréningu

19.10.2011 14:59

Tajomstvo efektívneho tréningu

Michal Ondrášek

Raz som bol pozvaný na tréning a tréner sa mi posťažoval, že mužstvo nedokáže skórovať v zápase. Sledoval som tréning a hráči nemali žiaden problém skórovať, ale malo to jednu chybu. Všetky cvičenia mali jedno spoločné: hráči štartovali hneď za sebou, a keď sa brankár snažil sledovať odrazený puk, ďalší hráč strieľal na prázdnu bránu. Tréner sa ma opýtal, prečo musí brankár ísť po odrazenom puku? Vysvetlil som mu, že v zápase sa hrá iba s jedným pukom vysoké percento gólov padne pri dorážkach. Ak brankár nesleduje puk po zákroku, tak si buduje zlozvyk, ktorý sa odzrkadlí v zápase.

Toto isté platí pri hráčoch. Veľa hráčov si “odmaká” všetko to korčuľovanie, kým sa dostane pred brankára, a potom si zvolí najjednochuší typ streľby, ktorý nemôže použiť v zápase. Ako- náhle vystrelia, otočia sa a zaradia sa naspäť do radu. Tieto všetky zlozvyky sa prenášajú do zápasov a mužstvo sa trápi. Povedal som trénerovi, nech urobí väčšie odstupy medzi strelami a nech počíta, koľko gólov padne. Veľa počítať nemusel, lebo ich bolo - nula. Tréner pochopil a vysvetlil mi, že si myslel, že pomáha brankárom tým, že dostanú viacej striel. Nielenže škodil brankárom, ale predovšetkým hráčom,ktorí sa nezlepšovali. Taktiež som upozornil trénera na to, že cvičenia - traja na brankára, by sa nemali používať, lebo hráči si nahrávaju dovtedy, kým nedajú gól do prázdnej brány, a toto sa nedá nazvať zápasovou situáciou. Cvičenie - dvaja na brankára, sa môže používať, ale iba vtedy, keď hrači pochopia, že ho musia vykonať ako v zápase. Veľa trénerov zabudne vysvetliť, k čomu dané civčenie slúži a na ktorý prvok by sa mali hráči zamerať. Vysvetlite cvičenie a opýtajte sa svojich hráčov, či vedia, na čo sa majú zamerať a ako to v zápase využijú.

Mnohí tréneri zaradili semináre do rozvrhu tréninigov. Tieto semináre zahŕňajú video analýzu zápasov a taktiku mužstva.